Мета:
- ознайомлювати учнів із трьома основними кольорами та їх похідними; ознайомлювати з поняттями «спектральне коло», «основний колір», «змішаний колір»;
- навчати відтворювати необхідний колір змішуванням основних кольорів; формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати кольори;
- розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
- Бесіда:
- Які кольори ви знаєте?
- Як ви вважаєте, які кольори є найважливішими на Землі?
- Які кольори переважають на Землі? Чому?
- Які матеріали та інструменти знадобляться для малювання фарбами?
III. Вивчення нового матеріалу
- Слово вчителя:
- Любі першокласники у нас біда, діти старших класів сплутали всі фарби у веселки: бо у ЧНастуся, СДаринка і ЖОксанка весь час сперечалися і не помітили, як сплутали фарби у Веселки.
- Я,— говорила Оксанка,— розфарбовую сонце. Воно дарую світло і тепло! Тому жовта фарба найголовніша!
- Ні! Синя фарба головна! — заперечувала Даринка. — Якби не вона, не було б моря і неба. Де б тоді висіло ваше сонце?
- Дурниці! —: вигукнула Настуся. — Без червоної фарби не було б ані вогню, ані квітів, ані фруктів. Червона найголовніша! Їх суперечка тривала вже довго, а аркуш паперу залишався білим.
- Діти а чи можна зарадити непорозумінню дівчаток?,— Потрібно лише жити дружно!
- Зараз ми їм розповімо, що потрібно зробити для того, щоб фарби потоваришували.
- Робота над формуванням навичок і вмінь ( пальчиковими фарбами на ватманах що прикріплені на дошку)
- Спочатку намалюємо в середині аркуша паперу жовте коромисло, це буде початок веселкової дружби для наших фарб.
- Тепер під ним червоне коромисло а над жовтим синє
- Що ми отримали, діти? Так ти яскраві полоси. А як же нам їх між собою потоваришувати?
- Тепер починається найголовніше. Це будуть дуже складні чари — чари веселкової дружби. Слід бути дуже уважними.
- Почнемо з Червоної фарби. Візьмемо палітру. На ній ми змішуватимемо «чарівне зілля». Крапнемо на палітру води і розмішаємо червону фарбу.
- Подивіться, який утворився чистий, яскравий і веселий колір. Знайдемо на нашій веселці той шматочок, що ми вже зафарбували червоною фарбою яка фарба йде за червоним? Вірно, жовта, тож давайте на нашій палітрі до червоної додамо жовтої і ретельно змішаємо. А тепер дуже акуратно нанесемо отриманий колір між червоною і жовтою фарбою (Учитель показує порядок виконання роботи.) Утворилося три коромисла нашої веселки
- Дуже ретельно промиємо пензлик у чистій воді. Наберемо краплину жовтої фарби, додамо її на палітру до синьої і розмішаємо. Нехай фарби засвітиться зеленим промінчиком промінчиком. Знайдімо на нашій веселці наступне коромисло і зафарбуємо його отриманим кольором. Погляньте, наша веселка вже зовсім справжня
- Знову промиємо пензлик і наберемо ще трохи синьої фарби, змішаємо і зафарбуємо її з червоною і фарбуємо наступну полоску. Крок за кроком зафарбуємо всі частинки нашої веселки.
- Тепер зробимо ще крок і зафарбуємо Жовтою фарбою першу скибочку на жовтому шматочку. Що ж у нас утворилося? Бачите, Червона і Жовта фарби взялися за руки. А між ними з’явився новий колір.
- Як називаються нові кольори? (Відповіді дітей.). Оранжевого кольору і вогонь, і сонечко, і смачний апельсин. Це означає, що Червона і Жовта фарби потоваришували. Оранжеве сонечко розтопило сніг, перець побіг по зеленій траві, на пагорбах розквітли фіолетові іти — фіалки. А над землею простяглася різнокольорова райдуга.
(Під час розповіді вчителя діти виконують запропоновану їм навчальну вправу.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
- Бесіда:
- Погляньте на нашу веселку. Дорослі художники називають її кольори спектральними.
- Які фарби ми мали на початку роботи?
- Червоний, жовтий і синій кольори художники називають основними кольорами. їх можна лише взяти з баночки, а змішуванням отримати не можна. Для того щоб намалювати будь-який малюнок, нам вистачить лише цих трьох кольорів.
- А який колір утворився, коли ми змішали червону і жовту фарби? жовту і синю? синю і червону?
- Оранжевий, зелений і фіолетовий кольори художники називають кольорами змішаними, або похідними, тому що їх можна отримати, змішуючи основні кольори.
- Але змішувати можна не лише фарби. Візьмемо кольорові повітряні кульки. Спочатку червону і синю. Подивіться на світло крізь обидві кульки відразу — усі предмети стануть фіолетовими. А тепер подивимося на світло крізь червону і жовту кульки, а потім — крізь синю і жовту.
- У які кольори забарвилися предмети навколо нас?
- Як ви гадаєте, чому це сталося?
- Колективна гра «Колірне коло дружби»
Учитель розкладає на столі квадратики, один бік яких забарвлений у жовтий, синій, червоний кольори, кольоровим боком донизу. Учні витягають по одному квадратику і стають у коло. За допомогою лічилочки обирають ведучого. Він стає в центр кола із зав’язаними очима. Ведучий крутиться, учні хором повторюють лічилочку: «Три чарівні кольори — обери один для гри!». Той, на кого вказав ведучий після закінчення лічилки, приєднуєте ся до ведучого у центрі кола. Разом вони показують усім свої кольорові квадратики. Решта учнів мають сказати, який колір утвориться, якщо змішати кольори продемонстрованих квадратів. Учень, який назве предмет, забарвлений у цей колір, отримує 1 квадратик цього кольору. Ведучий повертається в коло, а той, кого обрали, стає ведучим, і гра повторюється.
Хто наприкінці гри матиме найбільше квадратиків — той переміг.
V. Підбиття підсумків:
Виконані роботи вивішують на видноті у класній кімнаті. Учитель має посилатися на них під час наступних уроків образотворчого мистецтва.
- Сьогодні на уроці ми навчилися створювати нові (похідні) кольори із основних — червоного, жовтого та синього.
|