Мета: популяризація нетрадиційних технік образотворчого мистецтва;
залучення до світу прекрасного шляхом власноручного створення шедеврів образотворчого мистецтва ( ручний розпис піалки у стилі Ебру)
розвиток творчих здібностей учасників майстеркласу.
Хід роботи
- Знайомство з нетрадиційною методикою «танцюючих хмарин»
- Історія винекнення техніки Єбру та її застосування на сході
- Перегляд відеоролика «Ебру. Робота турецького майстра»
- Тренувальні вправи
- Виконання розпису за власними уподобаннями керамічних піалок
- Мистецтво малювання фарбами на воді - ебру - настільки древнє, що дотепер ученими точно не з'ясовано де воно зародилося, але в тім, що воно прийшло зі Сходу, учені одностайні. Свого розквіту ебру досягло в Туреччині й одержало другу назву - турецьке мраморирование. Техніка ебру чим - те схожа з технікою суминагаши, але тільки на початку. Перший етап такої ж. У невелику прямокутну ємність наливається спеціально приготовлений водяний розчин і додаються нерозчинні у воді фарби.
Фарби змішуються між собою, утворюючи вигадливі, неповторні візерунки. Художник накладає на поверхню води аркуш паперу, через кілька секунд обережно знімає. На папері друкується малюнок, а вода стікає.
Так робиться основа або тло для ебру, але це ще не готовий малюнок. Процес виготовлення ебру трудомісткий, має кілька етапів і створюється за допомогою різних компонентів, які прекрасно доповнюють один одного.
На відміну від суминагаши, для ебру звичайна вода не підходить, готується грузлий водяний розчин. В ебру використовуються тільки натуральні матеріали. Необхідну в'язкість воді надає нектар гевени (ця рослина росте тільки в Туреччині), що має слабкі властивості, що клеять. Кисті, якими художник змішує фарби й оформляє картину, зроблені з кінського волоса й деревини рожевого дерева. Після того, як тло для ебру повністю висохне, на папері закріплюється трафарет, і художник наносить основний малюнок або тему. І тільки тоді добуток буде називатися ебру.
У кожного ебру є своє ім'я, особливо вдалі картини названі іменами художників. Наприклад, ебру Хатиф була названа на честь майстра, що створив унікальні, зовсім нові зображення квітів. Мистецтво створення ебру передавалося з покоління впоколение. У добутку більше цінувалося тло, чим сам малюнок, і майстерність художника оцінювалася по складності й примхливості різнобарвного візерунка, на якому тема була лише доповненням.
Ебру це своєрідна філософія, і картини найчастіше були способом самовираження, коли художник прагнув передати на папері свої самі таємні думки й почуття, відобразити близькість людини із природою.
Трішки історії
Мармуро́вий папі́р, ебру — різновид живопису, характерний для країн Сходу, продуктом якого є малюнок, створений на воді (або спеціальному розчині), і згодом обережно перенесений на папір чи іншу поверхню. Впродовж століть цей метод використовувався як основа для створення каліграфії, оздоблення приміщень, прикрашення обкладинок книжок тощо.
Вважається, що ебру з'явився в 15 столітті у регіоні Центральної Азії, столицею якої було місто Герат (теперішня територія Афганістану), у період правління ісламської династії Тімурідів. Інші джерела свідчать про те, що це мистецтво з'являється у пізніший період, під час правління династії Шайбанідів у містах Самарканд та Бухара, що на території теперішнього Узбекистану.
Не існує прямих доказів щодо приналежності ебру до більш ранніх мистецтв Китаю та Японії. Цей метод перенесення малюнку в ісламському світі став відомий як كاغذ ابرى kâghaz-e abrî чи просто ابرى abrî. З фарсі перекладається як «малюнок у хмарах». Однак турецькі науковці притримуються думки, що сама назва abreh ابره має турецьке походження і означає «кольоровий». На сьогодні це мистецтво є досить відомим як в Ірані, де його називають ابرو باد abrû-bâd (перекл. «хмари та вітер»), так і в Туреччині - ebru.
Мистецтво розвинулося в імперії Сефевідів у Персії, Османській імперії і в Декканському султанаті в Індії. У кожному випадку використовувалися особливі методи приготування основи (розчину), на якому відображався малюнок до його перенесення на папір. Розчин мав рослинне походження.
У Туреччині
У Туреччині мистецтво, відоме як ebru, є досить популярним і у наші дні. Використання цього терміну датується 19 століттям. Найпершим зразком ебру періоду Османської імперії є копія Hâlnâmah حالنامه , виконана поетом Аріфі, відомим як Гуй-і Чевган. Текст був закінчений у 1540 році. Також одним із перших турецьких представників цього мистецтва був Тертіб-і Рісале-і Ебрі (ترطيبِ رسالهِ ابری). Іншим відомим живописцем 18 століття був Хатіп Мехмед Ефенді (помер у 1773 р.), котрий започатковує традицію зображення флори, характерну і сучасним турецьким малюнкам-ебру.
Саме турецьке ебру датується серединою 19 століття і пов'язане з кількома майстрами живопису суфійського ордену Накшбанді, який знаходився в текке Озбеклер в Султантепе, біля Юскюдару. Засновником вважається Садик Ефенді (помер у 1846 році). Він вчився мистецтву у Бухарі і навчив йому своїх синів — Єдему та Саліху. За часів популяризації мистецтва Єдем у приміщенні текке почав виготовляти декоративний папір для забезпечення потреб друкарського виробництва у Стамбулі, що тільки розпочинало своє існування.
Першим учнем Єдема Ефенді був Неджмеддін Окйай (1885—1976). Він був першим викладачем ебру в Академії Образотворчого Мистецтва у Стамбулі. Він поєднував флорові зображення з традиційною каліграфією. Його учнем був Мустафа Дюзгюнман (1920 — 1990), вчитель багатьох відомих майстрів ебру у Туреччині сьогодення. Особливістю його робіт було зображення ромашки, що відображає його флоральне наслідування вчителя.
Перегляд відеоролика «Ебру. Робота турецького майстра»
Тренувальні вправи
Правила роботи з фарбами та техніка безпеки під час виконання роботи
- Всі роботи виконувати легкими, плавними, помірно швидкими рухами
- Фарби змішують лише в спеціальних посудинах
- Після забору фарби шило протирають серветкою (з шилом поводяться обережно, щоб не поранити себе та інших)
- З фарбами працюють обережно при потраплянні фарби на шкіру відразу протирають серветкою, при потраплянні у очі негайно промиваюсть великою кількістю води та відразу звертаються до лікаря.
- Перенесений на носій малюнок залишають до повного висихання
Виконання розпису за власними уподобаннями керамічних піалок
Джерело: http://youtu.be/cNMQGuCX0RU |