УРОК 3
Мета:розглянути принцип відносності Галілея й ознайомити учнів з постулатами Ейнштейна., навчатися використовувати набуті знання для застосування під час розв’язування задач та вправ
Розвивати логічне та просторове мислення, уміння орієнтуватися в навчально-енцеклопедичних виданнях
Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення нового та пошуку відповіді на цікаві питання, що потребують підвищеної пізнавальної активності
Тип уроку Комбінований урок
Обладнання: проектор, інтерактивна дошка
Основні поняття та означення уроку
Постулати Енштейна:
- У всіх інерціальних системах відліку за однакових початкових умов усі механічні явища протікають однаково
- швидкість світла у вакуумі однакова в усіх інерціальних системах відліку.
План уроку
- Актуалізація опорних знань
- Вивчення нового матеріалу
- Закріплення отриманих знань, умінь, навичок
- Рефлексія
- Домашнє завдання
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усне обговорення матеріалу
- Про які наслідки з теорії відносності ви можете розповісти?
Вивчення нового матеріалу
Теорія відносності А. Ейнштейна - одна з основ сучасної фізики, яка вивчає взаємозв'язок властивостей простору і часу (просторових і часових характеристик матерії) у гравітаційному полі і якщо його немає. Її поділяють на загальну теорію відносності простору і часу та спеціальну теорію відносності, без врахування гравітаційного поля.
Теорія відносності заперечує існування введених ще в XVII ст. Ньютоном понять абсолютного простору і часу, які ні з чим не взаємодіють і є змінними. Ейнштейн розширив принцип відносності про тотожність механічних явищ в інерціальних системах на всю фізику, тобто, що всі фізичні Ейнштейна. Він лежить в основі теорії відносності; де його називають першим постулатом теорії відносності.
Спираючись на безліч дослідів, проведених в різний час різними вченими, Ейнштейн сформулював другий постулат теорії відносності: швидкість світла у вакуумі є однаковою в усіх інерціальних системах і не залежить ні від швидкості джерела, ні від швидкості приймача.
Швидкість світла у вакуумі виявилась граничнодопустимою для будь-якого матеріального тіла, а це означає, що ніяке матеріальне тіло не може рухатись зі швидкістю, більшою за швидкість світла у вакуумі.
Теорія відносності та її постулати повністю змінили погляди на характеристики простору і часу. Були сформульовані основні висновки теорії відносності:
1) явища, які є одночасними в одній системі відліку, можуть виявитись неодночасними в іншій;
2) довжина тіла, час і маса залежать від швидкості тіла. Якщо l - довжина стрижня в системі, у якій стрижень знаходиться в спокої (власна довжина), а l - довжина стрижня в рухомій системі відліку (СВ), то
;
Якщо - проміжок часу, виміряний за допомогою годинника в нерухомій системі відліку (власний час), а - той же проміжок, виміряний в рухомій системі відліку , то
Якщо m - маса тіла, виміряна в системі відліку, в якій воно знаходиться в спокої (маса спокою), а m - маса тіла виміряна в рухомій системі відліку, то:
Рівняння використовують для конструювання прискорювачів елементарних частинок й інших релятивістських приладів.
Зазнали зміни і закони додавання швидкостей.
Нехай - швидкість рухомої системи відліку (вагона) відносно нерухомої (людина, що стоїть), а - швидкість тіла відносно рухомої системи відліку (людина у вагоні). Тоді маємо релятивістський закон додавання швидкостей:
Імпульс частинки масою m0 (в стані спокою) розраховується згідно з формулою:
А основний закон динаміки матиме попередню форму:
Із часом Ейнштейн зробив важливий висновок: тіло має величезну енергію завдяки тому, що воно має масу. Зв'язок між масою і енергією згідно з теорією відносності визначають за формулою: E = mc
Закріплення отриманих знань, умінь, навичок.
Розвязування вправ та задач
№1. Довжина лінійки, яка нерухома відносно земного спостерігача, 2 м. Яка довжина цієї лінійки, якщо вона рухається зі швидкістю 0,5 швидкості світла?
№2. У скільки разів сповільнюється інтервал часу (по годиннику «нерухомого» спостерігача) при швидкості =27000км/с?
№3. З якою швидкістю повинен рухатися космічний корабель, щоб його шлях при вимірюванні з Землі був у 2 рази менший?
№4. З якою швидкістю відносно Землі повинен рухатись космічний корабель, щоб його розміри для земного спостерігача були у 2 рази менше, ніж дійсні?
Рефлексія
- Що було найважчим під час вивчення нового матеріалу?
- Що не зрозуміло у розв’язуванні задач?
Домашнє завдання:§____
|